Persóna je váš klient. 3 jednoduché kroky ako ju vytvoriť

Predstavte si klasickú situáciu porady manažérov, kde ten z marketingu prezentuje prítomným najnovší vizuál plánovanej kampane. Keď sa rozsvieti slide s návrhom, ktorý zvíťazil medzi dohadovaním, dolaďovaním a niekoľkými kolami zúfalých pripomienok a úprav zasielaných marketingovým oddelením agentúre, osadenstvo nemo vydýchne.

Každému prítomnému začnú v hlave víriť myšlienky: „Je to príliš tmavé / svetlé / nevýrazné / výrazné / prečo blondína / prečo hipster s bradou/prečo nie psík / mačička / prečo žltá farba / prečo zelená?“ Po minúte ticha sa ozve niekto z vedenia a prezentuje svoju reakciu ako návrh na vylepšenie celého. Pomaly sa k nemu pridávajú ďalší a každý má svoj názor a každý chce, aby ten jeho bol rešpektovaný a zapracovaný. Ak nie, aspoň nejaký kompromis.

Výsledkom býva zvyčajne nejaký mačkopes, ktorého šéf vezme na milosť a nikto už nemá síl protirečiť mu. Teda, vo firme. Otázne a kľúčové je, ako sa k výtvoru postaví cieľová skupina. Lebo, čuduj sa svete, jej hlas je ten jediný, ktorý by mali všetci v zasadačke počúvať. Nie vždy sa tak deje.

Nejde ani tak o nápad, ako o jeho spracovanie. Ide o persóny, ktoré sú v celom procese tie najdôležitejšie. Tá zásadná otázka teda neznie: „Ako osloviť?“, ale „Koho?“.

Content marketing spočíva prepája značku a ľudí, umožňuje značke, aby vytvorila zmysluplný, zaujímavý a cenný obsah pre ľudí, ktorí ho potrebujú a chcú, či už riešia nejaký problém alebo túžia niečo dosiahnuť. Na to, aby sa zbytočne netvoril obsah, ktorý nikoho nezaujme, je kľúčové poznať dobre svojich zákazníkov. Presne na to slúži persóna. Pomôže vám pochopiť vašu cieľovú skupinu, čo rieši a čím sa zaoberá, jej túžby a sny, čo sa jej páči a nad čím ohŕňa nos.

Persóna predstavuje vášho zákazníka. Čím vernejšia, tým efektívnejšie môžete komunikovať.
Persónu vytvoríte na základe analýz a interpretácií.

Persóna je zoznam 

Persóna zahŕňa vonkajšie informácie o osobnostiach, napríklad demografické a geografické údaje, aj vnútorné informácie s náhľadom na charakter, aby ste vedeli napríklad ľahšie určiť, čo ich zaujme, vzruší. Ak si takúto persónu vytvoríte, ľahšie pochopíte jej motívy, konanie, rozhodovanie a budete sa vedieť pozrieť na svet jej očami. Výhodou je, že ju viete osloviť už vo fáze, keď ešte ani sama nevie, že má nejakú potrebu (teda nereagujete až na jej uvedomelú potrebu). Takto vás bude vnímať ako relevantného partnera, ktorý jej prináša do života pridanú hodnotu a získate si aj jej dôveru.

Vytvoriť si persóny chce veľa času a trpezlivosti. Výhodu majú tí, ktorí už klientov majú, a teda môžu vychádzať zo skúseností s nimi. Tí, ktorí len svoj biznis rozbiehajú, sa, žiaľ, budú musieť vyrovnať so systémom pokus – omyl.

Pýtajte sa 

Možno vašimi rukami prešli desiatky, stovky, tisíce klientov. Každý bol iný, každý riešil iný problém, každý sa zaujímal o odlišné veci. Je však niečo, čo mali všetci spoločné. Využili službu resp. produkt, ktorý ste im ponúkali. Preto začnite svoje pátranie po informáciách práve v tomto bode.

Čo všetkých vašich klientov spája? Akú vec ste im pomohli vyriešiť? Akú túžbu vyplniť? Akú súvislosť vidíte medzi nimi a vami? Držte sa toho, čo je pre vás relevantné. Zistite, akú hudbu počúvajú, čo a kedy čítajú, akých aktivít sa zúčastňujú.

Na nete máte k dispozícii množstvo templatov, ktoré vás povedú a pomôžu vám pri zbieraní informácií. Zamerajte sa najmä na otázky súvisiace s prácou a nápady na bohatý a relevantný content k vám budú prichádzať samé. Ostatné informácie vám môžu načrtnúť odtieň tone of voice. Zhromažďujte informácie viacerými spôsobmi, využite osobnú prítomnosť klienta, zavolajte mu, napíšte, pýtajte sa na oddelení vášho front office, klientskych služieb, infoliniek a pod.

Analyzujte a sumarizujte 

Dajte dokopy všetky informácie, ktoré máte a možno nájdete poklad. Možno sa budú opakovať podobné alebo úplne rovnaké frázy, ktoré jasne ukážu, na čo vaša cieľovka počúva. Výsledkom nemusí byť len jedna persóna, nech ich je pokojne viac. Nedá sa povedať, že takto to urobte a tomuto sa vyhnite. Držte sa svojho core businessu cieľov a budete mať relevantné informácie. V praxi sa persóny často delia napríklad podľa seniority a rozhodovacích právomocí.

Vytvorte živé persóny

Vdýchnite svojim persónam život, dajte im mená, pozývajte ich na svoje brainstormingy. Zoznámte ich s ľuďmi vo vašej firme (spíšte ich charakteristiku a dajte ju každému k dispozícii). Odteraz by ste mali rýchlejšie a ľahšie vedieť, ktorá persóna sa bude o váš content zaujímať a prečo.  Nezabudnite, že každý organizmus sa vyvíja, preto za z času na čas vráťte ku charakteristike každej persóny a ak vyhodnotíte, že sa zmenila, adaptujte aj svoju komunikáciu.

Author avatar
Marián Turček
Marián sa od ukončenia polygrafickej školy neustále venuje grafike a DTP. Prešiel si viacerými agentúrami či printovými redakciami. Pri súčasnom pomalom úpadku printu sa viac viac venuje webovej grafike a tvorbe webu ako takému.
Používame súbory cookie, aby sme vám poskytli najlepšie skúsenosti. GDPR