Načo je stratégia na sociálne siete?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean venenatis, quam vel pharetra suscipit, lacus nunc tincidunt risus, non tristique leo lacus sed libero. Suspendisse accumsan auctor velit eget sagittis.

Využite priame a neustále spojenie s vašimi zákazníkmi efektívne tak, aby ste boli jeho pánom, nie otrokom.

Sociálne siete sú dnes neoddeliteľnou súčasťou komunikácie väčšiny firiem, bez ohľadu na ich veľkosť. Je to jeden z úžasných komunikačných nástrojov, ktorý, ak využijete správne, dokáže v priebehu sekúnd doručiť to, čo chcete povedať, hocikomu na celom svete. Pozitívom je, že ukazuje ľudskú tvár, pretože otvára priamy komunikačný kanál človeka k človeku. Zložitejšie je, že sociálne siete sú k dipozícii všetkým, teda aj vašej konkurencii. Ak nechcete stratiť svoj hlas v mori ostatných komunikátorov, ktorí cielia na vašich potenciálnych klientov, potrebujete mať jasnú stratégiu, ktorá doručí vašu správu tomu pravému príjemcovi.

Sú tam vaši zákazníci

Fenomén sociálnych sietí zasiahol takmer polovicu populácie, v roku 2019 je na nich aktívnych 45%, pričom najväčšia penetrácia je tradične v Severnej Amerike a východnej Ázii, až 70%. Nasleduje severná Európa so 67 %, východná Európa dosahuje priemer 48 %.

Podľa údajov PS: Digital z minulého roka, je v mesačnom vyčíslení kráľom sociálnych sietí na Slovensku Facebook s 2,5 milióna užívateľmi, po ňom nasleduje Instagram a jeho 970 tisíc ľudí a trojicu uzatvárajú Instagramové stories so 760 tisíc užívateľmi. Do prvej päťky sa ešte dostal Linkedin s vyše pol miliónom ľudí (510 tisíc) a twitter s 350 tisíc užívateľmi.

Niet preto divu, že sa tieto platformy rýchlo predrali na popredné priečky využitia pre exekúciu marketingových kampaní spoločností na celom svete. Na rozdiel od tzv. tradičných kanálov, ako je televízia alebo rozhlas, neponúkajú plošné riešenie a univerzálnu komunikáciu. Preto je kľúčové pri využívaní sociálnych sietí stanovenie jasných cieľov, pochopenie cieľovej skupiny a jej očakávaní, tvorba relevantného a kvalitného obsahu, ako aj výber vhodnej platformy.

Je tam vaša konkurencia

Dnes je výnimočným prípadom, ak nejaká spoločnosť nie je prítomná na sociálnych sieťach. Konkurencia vyrastá rýchlo a nezriedka doslovne kopíruje úspešné projekty. Bez stratégie vám chýbajú mantinely, v ktorých sa môžete pohybovať, definovanie priorít, samotná exekutíva, merateľnosť a úpravy na základe dosahovaných výsledkov. Raz mi nadriadený povedal, že nesúhlasí s tým, aby sme sa držali stanovenej stratégie a prirovnal to k šoférovaniu auta.

Ak sa chceme dostať z bodu A do bodu B a do cesty nám skočí človek, zrazíme ho len preto, lebo sa držíme stratégie? Problém bol inde. Takéto zmýšľanie nerozlišovalo medzi stratégiou a taktickými rozhodnutiami. Takže, ak máte vo svojej stratégii definovaný smer, taktické odbočky vám môžu spraviť z rovnej cesty kľukatú, ale všetci viete, kam sa uberáte.

Nebudete tápať v tme

Bez jasnej stratégie nebudete vedieť vyhodnotiť, či sú vaše kampane úspešné alebo nie. Môžete napríklad vypostovať status, ktorý zdvihne veľkú vlnu záujmu, likeov, shareovania, možno aj diskusie. Otázne však je, či je pre vás výsledok relevantný, či prispieva k pozitívnemu imidžu vašej spoločnosti alebo či skôr vašu cieľovú skupinu odradí.

Príkladom sú súťaže, ktorých výsledkom je síce relatívne vysoký engagement, ale rýchle oslovenie tých, ktorých inak vôbec nezaujímate nemá z dlhodobého hľadiska význam a vašej značke spôsobí viac škody ako úžitku. Podobná situácia môže nastať pri používaní nerelevantných a príliš populárnych hastagov. Ak ponúkate napríklad cvičenia jógy pre tehotné v Bratislave, zbytočne zajmete skupinu budúcich mamičiek z Ontária alebo Singapúru.

Bez stratégie nebudete mať definované čo komunikovať, kedy, ako, prečo a pre koho. Nebudete vedieť, ktoré hastagy majú pre vás zmysel, ako merať úsešnosť a zbytočne budete míňať zdroje nesprávnym spôsobom.

Vyhnete sa kríze

Pamätám si, ako boli krízové komunikácie značiek na sociálnych médiách zábavným, ale i varovným momentom počas tímbuildingov v agentúre. Sociálne siete pri plnení svojej primárnej funkcie – spájať ľudí a umožniť im priamo komunikovať v reálnom čase, pred očami širokej verejnosti, umožnili vzniku mnohých krízových situácií, s ktorými si aj renomované značky nevedeli ľahko poradiť. Príkladom je Billa, ktorá na mnohé dotazy zákazníkov na FB reagovala formulkou: „Ďakujeme za podnet. Preveríme situáciu. Vaša Billa“, bez ohľadu na to, čo sa zákazník pýtal.

Túto situáciu i ďalšie pekne spracovali v daren&curtis. Zlyhanie krízovej komunikácie v priamom prenose si pred pár dňami vyskúšala aj sieť drogérií Teta v Českej republike. Chceli sa zviezť na vlne Black Friday, zrejme podcenili záujem a nedostatok skladových zásob. Namiesto priznania situácie, ospravedlnenia a návrhu riešenia však zákazníkov informovali v zmysle, že zákazníci si sami zrušili objednávku.

Naopak, mnohé odpovede rôznych značiek zožali zaslúžený aplauz za výborne zvládnutú komunikáciu alebo za humor s využitím aktuálnej situácie. Pamätná je komunikácia Mercedesu k záplavám v Bratislave, klasikou je úžasný humor Ikea.

Sociálne siete najnovšie rozvírila aj komunikácia KFC, ktorá zobrala vietor z plachiet mnohým nahnevaným zakázaníkom. Tí si nemohli dať svoju obľúbenú pochúťku, pretože reťazec zmenil dodávateľa a ten mu tovar nedodal. KFC zareagoval vtipným reklamným vizuálom, kde sa ospravedlnil skutočne originálnym spôsobom.

Zábavní vedia byť aj samotní užívatelia, napríklad britský komik Wesley Metlcalfe a jeho trollovanie veľkých značiek.

Zdieľať:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Môže vás zaujímať

Načo je stratégia na sociálne siete?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean venenatis, quam vel pharetra suscipit, lacus nunc tincidunt risus, non tristique leo lacus sed libero. Suspendisse accumsan auctor velit eget sagittis.

Päť krokov k stratégii na sociálnych sieťach

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean venenatis, quam vel pharetra suscipit, lacus nunc tincidunt risus, non tristique leo lacus sed libero. Suspendisse accumsan auctor velit eget sagittis.

Značka je osobnosť, dajte jej hlas

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean venenatis, quam vel pharetra suscipit, lacus nunc tincidunt risus, non tristique leo lacus sed libero. Suspendisse accumsan auctor velit eget sagittis.

Gajova 4, 811 09 Bratislava – Staré mesto
Slovenská republika
+ 421 903 801 223, +421 904 800 030