Martina

Tri kroky k vytvoreniu persóny
V prvom rade si musíte zvoliť cieľ, na čo vám bude persona slúžiť. Má to byť nákup produktu? Prihlásenie do newslettra? Stiahnutie appky? Zdieľanie a komentovanie vášho obsahu? Podľa toho personu prispôsobíte.

Predstavte si klasickú situáciu porady manažérov, kde ten z marketingu prezentuje prítomným najnovší vizuál plánovanej kampane. Keď sa rozsvieti slide s víťazom dohadov a niekoľkých kôl zúfalých pripomienok a úprav medzi marketingovým oddelením a agentúrou, osadenstvo nemo vydýchne.

Každému prítomnému začnú v hlave víriť myšlienky: „Je to príliš tmavé / svetlé / nevýrazné / výrazné / prečo blondýna / prečo hipster s bradou/prečo nie psík / mačička / prečo žltá farba / prečo zelená?“ Po minúte ticha sa ozve niekto z vedenia a prezentuje svoju reakciu ako návrh na vylepšenie celého. Pomaly sa k nemu pridávajú ďalší a každý má svoj názor a každý chce, aby ten jeho bol rešpektovaný a zapracovaný. Ak nie, aspoň nejaký kompromis.

Výsledkom býva zvyčajne nejaký mačkopes, ktorého šéf vezme na milosť a nikto mu už nemá síl protirečiť. Teda, čo sa týka firmy. Otázne a kľúčové je, ako sa k výtvoru postaví cieľová skupina. Lebo, čuduj sa svete, jej hlas je ten jediný, ktorý by mali všetci v zasadačke počúvať. Nie vždy sa tak deje.

Nejde ani tak o nápad, ako o jeho spracovanie. Ide o persóny, ktoré sú v celom procese tie najdôležitejšie. Tá zásadná otázka teda neznie: „Ako osloviť?“, ale „Koho?“.

Content marketing spočíva prepája značku a ľudí, umožňuje značke, aby vytvorila zmysluplný, zaujímavý a cenný obsah pre ľudí, ktorí ho potrebujú a chcú, či už riešia nejaký problém alebo túžia niečo dosiahnuť. Na to, aby sa zbytočne netvoril obsah, ktorý nikoho nezaujme, je kľúčové poznať dobre svojich zákazníkov. Presne na to slúžia persóny. Pomôžu vám pochopiť vašu cieľovú skupinu, čo rieši a čím sa zaoberá, jej túžby a sny, čo sa jej páči a nad čím ohŕňa nos.

Persóna je zoznam 

Persóna zahŕňa vonkajšie informácie o osobnostiach, napríklad demografické a geografické údaje, aj vnútorné informácie s náhľadom na charakter, aby ste vedeli napríklad ľahšie určiť, čo ich zaujme, vzruší. Ak si takúto persónu vytvoríte, ľahšie pochopíte jej motívy, konanie, rozhodovanie a budete sa vedieť pozrieť na svet jej očami. Výhodou je, že ju viete osloviť už vo fázi, keď ešte ani sama nevie, že má nejakú potrebu (teda nereagujete až na jej uvedomelú potrebu). Takto vás bude vnímať ako relevantného partnera, ktorý jej prináša do života pridanú hodnotu a získate si aj jej dôveru.

Vytvoriť si persóny chce veľa času a trpezlivosti. Výhodu majú tí, ktorí už klientov majú, a teda môžu vychádzať zo skúseností s nimi. Tí, ktorí len svoj biznis rozbiehajú, sa, žiaľ, budú musieť vyrovnať so systémom pokus – omyl.

Pýtajte sa 

Možno vašimi rukami prešli desiatky, stovky, tisíce klientov. Každý bol iný, každý riešil iný problém, každý sa zaujímal o odlišné veci. Je však niečo, čo mali všetci spoločné. Využili službu resp. produkt, ktorý ste im ponúkali. Preto začnite svoje pátranie po informáciách práve v tomto bode. Čo všetkých vašich klientov spája? Akú vec ste im pomohli vyriešiť? Akú túžbu vyplniť? Akú súvislosť vidíte medzi nimi a vami? Držte sa toho, čo je pre vás relevantné. Zistite, akú hudbu počúvajú, čo a kedy čítajú, akých aktivít sa zúčastňujú. Na webe máte k dipozícii množstvo templatov, ktoré vás povedú a pomôžu vám pri zbieraní informácií. Zamerajte sa najmä na otázky súvisiace s prácou a nápady na bohatý a relevantný content k vám budú prichádzať samé. Ostatné informácie vám môžu načrtnúť odtieň tone of voice. (sem prelink na predchádzajúci blog) Zhromažďujte informácie viacerými spôsobmi, využite osobnú prítomnosť klienta, zavolajte mu, napíšte, pýtajte sa na oddelení vášho front office, klientskych služieb, infoliniek a pod.

Analyzujte a sumarizujte 

Dajte dokopy všetky informácie, ktoré máte a možno nájdete poklad. Možno sa budú opakovať podobné alebo úplne rovnaké frázy, ktoré jasne ukážu, na čo vaša cieľovka počúva. Vytvorte si persóny, nech ich je viac. Nedá sa povedať, že takto to urobte a tomuto sa vyhnite. Držte sa svojho core businessu cieľov a budete mať relevantné informácie. V praxi sa persóny často delia napríklad podľa seniority a rozhodovacích právomocí.

Vytvorte živé persóny

Vdýchnite svojim persónam život, dajte im mená, pozývajte ich na svoje brainstormingy. Zoznámte ich s ľuďmi vo vašej firme (spíšte ich charakteristiku a dajte ju každému k dispozícii). Odteraz by ste mali rýchlejšie a ľahšie vedieť, ktorú persónu bude váš content zaujímať a prečo.  Nezabudnite, že každý organizmus sa vyvíja, preto za z času na čas vráťte ku charaketristike každej persóny a ak vyhodnotíte, že sa zmenila, adaptujte aj svoju komunikáciu.

Zdieľať:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Môže vás zaujímať

Načo je stratégia na sociálne siete?

Založiť stránku na sieti Facebook či účet na Instagrame dnes môže ktokoľvek. Vybudovať ale úspešný profil, ktorý reprezentuje vašu spoločnosť, jej hodnoty a vytvára okolo seba komunitu nie je až taká jednoduchá záležitosť a veľa ľudí sa o tom presvedčí.

Päť krokov k stratégii na sociálnych sieťach

Stratégia je cesta, po ktorej sa rozhodnete kráčať a hoci uvidíte veľa zákrut, záhadných skratiek a možno aj nebezpečných úsekov, na konci skôr či neskôr dôjdete k cieľu. Udrží vás v pohybe aj v prípade, že nebudete vedieť ako urobiť ďalší krok.

Značka je osobnosť, dajte jej hlas

Značky si jasne spájame s vizuálnou identitou, lenže ony majú aj svoj hlas. Inak rozpráva Red Bull a inak prezidentský úrad. Ako nájsť a nechať vyniknúť svoj hlas? Tone of voice, alebo hlas vašej značky, je spôsob, akým komunikujete.

BeVisible

Kontaktné informácie

Gajova 4, 811 09 Bratislava
Slovenská republika

Tel.: 0903 801 223, 0904 800 030
info@bevisible.sk